Aquesta
darrera setmana ha estat negra, d’un fosc colpidor, per culpa dels diferents
atemptats
terroristes que hi ha hagut al nostre voltant. Com a més destacats, la
massacre a la platja de Susa (Tunísia), el cop a la mesquita xiïta de Kuwait o
la decapitació (i encara sort que la resta de pla fallà) de
Saint-Quentin-Fallavier (França).
Tots
els països, el món sencer, s’han posat en estat d’alerta en rebre aquesta nova
sacsejada. Ningú està segur en cap lloc; n’és l’enèsima constatació definitiva,
diuen les cròniques.
“El
terror gihadista està provocant estralls”, és alhora el gran titular emmarcat
en paper per una banda i en cares de preocupació dels lectors per l’altra.
I,
certament, es demostra (també de nou) que qualsevol radicalisme esdevé el
pitjor enemic de la racionalitat humana i de la convivència.
Ara
bé, som especialistes en posar etiquetes. Ja sigui perquè fa l’efecte que en
tenir-ho tot ben classificat les sorpreses siguin menors, com segurament també per
una qüestió de modes.
I
ara aquesta etiqueta “gihadista” s’usa pel broc gros, per definir qualsevol
acció menyspreable que pugui tenir origen en la ment pertorbada d’una persona
que tingui l’Islamisme com a creença. Però no s’hi val a oblidar que perquè un
terrorista cometi un acte semblant, primer de tot s’ha de donar la primera
circumstància exposada (que és tenir un cervell totalment ennegrit per la ràbia
i l’odi). Mai s’ha de perdre de vista.
De
la mateixa manera que quan hi ha una d’aquelles matances que es donen de tant
en tant i són igualment execrables en algun High
school d’Estats Units no parlem de “terror americà”, cal que no etiquetem a
la lleugera.
L’horror
ens posa a tots al mateix lloc i, per tant, no té cap mena de sentit
acompanyar-lo d’un adjectiu que denoti la procedència de qui el rep o qui el
causa. De totes formes només ens conduirà a una derrota personal i col·lectiva.
Tanmateix,
dit això, també és cert que existeix un problema que no es pot passar per alt
amb tota aquesta gent que entén malament la religió i l’empra com a bandera per
fer barbaritats.
Cap
credo no sol·licitarà al seu creient que agafi les armes i se’n vagi a
conquerir terreny a Síria o que talli el cap del seu veí. L’idioma universal de
les religions, sigui quina sigui (els punts de connexió entre elles són tants
que sorprenen si ens posem a resseguir-los), es basa en la comunió i en atorgar
a qui ho requereixi i vulgui unes normes bàsiques que li dictin què és allò que
s’ha de fer i què no. Com una “etiqueta moral” que mai atacaria cap dels
principis de la dignitat humana (un altre tema és si aquests preceptes són
massa limitatius en certs casos; però això són figues d’un altre paner).
La
solució a aquests problemes, però, ha de venir indissolublement de l’interior
de la pròpia comunitat. Pel cas concret del que parlàvem, per exemple, dels mateixos
musulmans.
Ningú
més pot allunyar del nom del seu déu i dels postulats que segueixen a tots
aquells farsants que s’aprofiten de quelcom tan noble per vomitar malícia i
còlera. Abans que la justícia els detingui per tot aquell mal que cometran, els
vertaders creients els han d’expulsar de la riba protectora de la religió, no
permetent que es faci ús de les ensenyances que proposen per, desviant-les segons
els foscos propòsits d’alguns, fer anar a pobres desgraciats pel camí de la
perdició.
El
mal interessa a uns quants. I és que sempre n’hi ha uns quants amb algun propòsit particular, encara que aquest vagi en
detriment de la resta de persones o suposi aixafar-les. Són els que s’han
d’aïllar.
És
clar que també són uns quants els
interessats en fer créixer la temença o el rancor davant certs col·lectius a
base de posar etiquetes. I a vegades això s’oblida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada