Aquests dies que habitem, al voltant de Tots Sants, són l’entorn natural
per a la típica Castanyada, amb els seus moniatos i panellets. Tradicions
nostres que han perviscut un grapat d’anys, portadores d’una part de la
consciència col·lectiva que hem adquirit com a poble i ens cohesiona.
Però els últims anys, una celebració no sé si dir-ne “invasora” (com a
mínim que no estàvem avesats a commemorar-la) ha arribat i, pel que es veu, amb
tota intenció de quedar-se. Em refereixo al festeig de Halloween.
En principi, com més oportunitats tinguéssim de sortir de la rutina
habitual, de quedar amb família o amics i de fer xerinola, millor. El problema
apareix quan en un temps determinat han de conviure dues festes i una fagocita
l’altra sense cap mena de remordiment, com és el cas.
La globalització té punts a favor i punts en contra, ja n’hem parlat a
bastament. Precisament els majors perjudicats pels seus perills són
possiblement les cultures amb menys participants; dels territoris geogràfics
més reduïts o bé que tenen, com és el cas català, el llast d’una pressió
angoixant sobre el seu clatell i uns recursos per a la seva potenciació
clarament delimitats.
La festa del Halloween
(contracció d’“All Hallows’ Eve”
–vigília de Tots els Sants-) té l’origen en la commemoració celta del Samhain, al final de la temporada de
collites, que era considerada com el seu particular any nou. Amb els anys,
però, aquesta jornada on tenien un pes molt important el culte als ancestres
desapareguts, la transició de les ànimes vagants i les fogueres, fou assimilada
primer pels romans i posteriorment pel Cristianisme.
Aquests últims, en una època en la que predominaven les festes paganes,
van moure el Dia de Tots els Sants
del 13 de maig a l’1 de novembre precisament per intentar tapar la seva
proliferació.
Avui en dia, però, el Halloween
està àmpliament arrelat, principalment en zones anglosaxones i del continent
americà.
És evident que la nostra petita, feble i dissortada Castanyada hi ha de
posar un colossal esforç per sobreviure a un tità d’aquestes característiques
avalat, entre d’altres, pel país que controla la majoria de pel·lícules que
veiem. Poca cosa.
Per anar bé, doncs, es tractaria no d’atacar la festivitat de fora,
sinó d’alimentar la més feble que, addicionalment, és l’autòctona.
A part d’aquest pes sentimental, també simplificaríem força les coses,
ja que resulta que un dels trets diferencials del Halloween, que és l’objectiu d’adquirir per un dia una aparença
terrorífica i fer força por, és cada jorn que passa més complicat.
Com podem espantar algú avui en dia, amb totes les coses terribles que
ens estan passant com a societat i ens hi hem acostumat tant que ja gairebé no
ens fan fred ni calor?
Creuen que observant fixament la cara de la gana que assola
salvatgement tants països ens pot espantar algun personatge literari, per molt
que es digui Dràcula, Frankenstein, home llop o Quasimodo? O que coneixent tots
els individus depravats que vesteixen americana i corbata i són idolatrats per
àmbits molt influents podem témer subjectes que amb la simple visió de la seva
imatge ja avisen que més val no acostar-s’hi? O que ens esglaiarem per esbudelladors
i mortals d’aquesta mena mentre les notícies mostren que homes amb uniforme maten
en massa amb total impunitat gràcies a excuses ridícules? O es pensen que ens
afectarà reconèixer una màscara, quan malauradament és la cosa més normal del
món creuar-se amb gent que proven d’ocultar-se ells i les seves intencions?
Són mals temps, aquests, perquè un Halloween
pugui arribar a semblar-nos realment terrorífic...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada