passava a ser oficialment un estat islàmic.
Així,
doncs, el que fins ara era segons el primer article de la Constitució una
“república secular”, passa a esdevenir una república “a les mans del Totpoderós
Al·là”, tal i com ha expressat el protagonista.
Evidentment,
s’ha afanyat a dir que es garantiran els drets de la minoria de població que
són fidels d’altres religions (es compta que només un 10% dels seus habitants
no són musulmans). Però aquesta declaració, venint d’un senyor que està acusat
per algunes ONG o la mateixa comunitat internacional de violar els drets humans
i la llibertat d’expressió (apart que fa un temps va titllar els homosexuals de
“bestioles”, recomana a les dones no usar pantalons estrets o roba interior
perquè provoquen infertilitat, o va afirmar haver trobat el remei contra la
sida a base d’herbes...), s’han d’agafar amb pinces. Veurem com acaba tot
plegat.
La
justificació per haver donat aquest pas fou, en paraules del senyor Jammeh,
trencar amb el llegat colonial del país. Tot i que s’insinuen altres raons, com
per exemple un intent d’acostar-se als dòlars del món àrab, després que
l’economia gambiana estigui caient en picat a causa dels talls dels ajuts
internacionals dels quals tenia una forta dependència.
I és
que no cal perdre de vista les extremades necessitats que té el país, un petit
puntet allargat a l’oest d’Àfrica (una llegenda explica que es van definir les
fronteres de la nació en base a l’abast de les bales dels canons disparats per
un vaixell anglès que navegava pel riu Gàmbia), que l’ONU situa com un dels més
pobres del món (en concret, en el lloc 165 dels 187 països del seu índex de
desenvolupament).
Ja
em permetran la batalleta personal, però fa uns mesos vaig tenir l’oportunitat
d’estar uns dies a Gàmbia. I el que hi vaig veure fa que aquesta notícia em
sobti molt especialment.
En
primer lloc, perquè la gent que hi habita, tot i viure amb una mitjana
d’objectes (comptant peces de roba, utensilis de cuina o neteja, mobiliari,
etc.) no gaire superior a 10 o 15 per persona i unes cases que la majoria de
vegades ben just aixopluguen, aparentment no conviuen amb la noció que des
d’aquí tenim de pobresa. Com a mínim d’aquella manera radical que proclama el
seu “títol” d’una de les zones més necessitades del planeta.
El
que passa és que no es pot anar a jutjar la seva existència amb ulls d’“home
blanc de país desenvolupat” (aquells que allí anomenen “toubabs”), sinó que cal
fer l’esforç de conviure-hi amb tots els ets i uts, abraçant el seu ritme
d’existir i la seva tradició. Allà els televisors són escassos (fins i tot
l’electricitat ho és, en moltes zones), però la relació amb la naturalesa, amb
el medi, i l’esperit sincer de comunitat estan totalment presents en qualsevol
de les seves rutines i fan totalment prescindibles la majoria dels nostres
imprescindibles.
Així,
s’exagera la situació del país? Segurament no. És cert que hi ha gana i
famílies molt i molt pobres. Però al que em refereixo és que no podem valorar
la necessitat d’una zona sense preguntar als seus habitants, basant-nos en
judicis de punt de vista esbiaixat (alguna altra ocasió parlaré del concepte
que tenim de “Solidaritat”, però això és un altre tema...).
L’actitud
d’aquella gent i la seva forma d’abraçar la vida ben poc tenen a veure amb
l’existir de les nostres latituds, que a vegades sembla per comparació la
cobertura d’un mer tràmit.
Per
tant, com és la interacció d’aquestes comunitats que conformen llogarrets
aïllats de poques llars, pobles o els barris de les ciutats més grans amb la
resta, allò que prové “de fora”? Doncs bàsicament a causa del turisme que hi ha
sobretot al litoral o a les ajudes exteriors que ONGs o altres organitzacions hi
destinen.
Així,
on queda l’Estat en una nació com Gàmbia? Doncs molt lluny dels ciutadans,
sense una intervenció directa en les seves vides, ja que ben just proporciona
les infraestructures bàsiques.
D’aquí
la sorpresa que el seu president vulgui buscar noves definicions per l’estat.
Estic convençut que als gambians no els farà ni fred ni calor aquesta
declaració de “república islàmica”.
“És
l’Àfrica!”, pensaran molts. Si és el cas, parin-se a pensar a veure si els sona
el cas d’un país que diferencia entre “ets dels que estan amb mi o dels que
estan contra mi”, que diu “ets més d’aquí si t’agrada això o allò”, que
defineix els seus trets característics en base als estereotips que més convenen
a algú...
A la
majoria de governants ja els agrada això de generalitzar, posar uns límits per
encabir-nos-hi, unificar les veus, definir-nos sense preguntar... De nosaltres
depèn si adherir-nos a la solapa l’enganxina que reparteixen o proclamar la
nostra individualitat! Per això hi ha gent que, cada cop més, cap país sent com
a seu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada