encetar el debat
sobre el tractament que entre tots, medis de comunicació i societat, fem
d’aquest tipus de notícies.
El
primer tema a pujar a l’escenari fou el necessari respecte que s’ha de tenir als
familiars de les víctimes, i acudí de nou la interminable discussió referent a
on acaba el dret d’informació de la gent en general i on comença aquesta
consideració particular als afectats.
Tot
i que no entenc massa que hi hagi qui considera noticiable saber del sofriment
aliè. En una situació així es pressuposa, i per tant no es percep la novetat
enlloc en el fet que hi sigui present. I de quelcom corrent no té transcendència
advertir-ne.
Tanmateix,
un cop esgotats els arguments d’aquest primer episodi, es continuà en la
direcció d’intentar ubicar en la palestra pública la indagació sobre els motius
que podien haver portat al copilot Andreas Lubitz a executar l’execrable acció.
Llavors,
premsa, ràdio i televisió van començar a parlar sobre el fet que l’individu
estava de baixa i ho havia ocultat a l’empresa; sobre els procediments
formatius i de selecció de les companyies aèries; sobre les portes de les
cabines de les aeronaus, els seus mecanismes d’apertura i qui els havia
inventat; i un llarg etcètera.
Però
és que al final, àvids de quelcom sucós i com més morbós millor, s’acabà
indagant en la trajectòria vital del personatge: que si havia interromput la
seva formació a causa d’una greu depressió; que si havia estat tractat de
tendències suïcides en el passat; que ara patia símptomes que l’havien fet
buscar l’opinió de diferents facultatius; altres deien que tenia casa, xicota i
família i, per tant, no s’entreveien motius per declarar-lo “no-feliç”... Moltes
suposicions.
És
curiós com quan es dóna inici a un tema de conversa que té o pot tenir a veure
amb aquelles expressions més interiors de la persona (judicis, valors,
creences, ...) se’n parla amb una naturalitat xocant.
I és
que no és sorprenent pel fet que es comentin obertament emocions (ans el
contrari, això hauria d’ésser la cosa més corrent del món), sinó perquè quan
les que cal exterioritzar són les nostres pròpies costa Déu i ajuda, i en canvi
quan ens referim a les dels altres la cosa surt molt més fluïda.
Penso
que hauríem de ser capaços d’expressar d’una forma menys encarcarada allò que
cadascú sent en cada moment. Donar nom a les sensacions i no témer que la
persona que tenim al davant pugui reconèixer-les. Talment com fem quan opinem
sobre les dels altres.
Possiblement
per una qüestió d’educació, de com ens van pujar, estem avesats a ocultar les
emocions darrere de la màscara de la persona impàvida que pot amb tot. Com si
aquestes emocions fossin un rastre de feblesa.
I
això val especialment per als homes (dels quals encara perdura, encara que
estigui una mica silenciat, aquell mandat que diu que “no ploren”), però també
per a les dones (que moltes vegades substitueixen per expressions secundàries o
símptomes les vertaderes emocions que voldrien donar a conèixer).
Per
tant, si som capaços de reconèixer en els “grans temes” la importància d’allò
que hom sent, perquè ens entestem majoritàriament a fer callar el que aquella
veueta interior crida (per motivar-nos o bé per fer-nos ensopegar) quan es
tracta d’aquell “gran tema” que som nosaltres mateixos?
Simplement
es tracta d’escoltar, gestionar i conviure amb les petites pors i seguretats.
Certament, tan fàcil però tan complicat alhora...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada