Els últims fets al barri barceloní de Sants han salpebrat l’actualitat,
deixant fins i tot en un incòmode segon pla a una notícia tan important (o que
en principi hauria d’haver-ho esdevingut) com són les conseqüències de les
eleccions europees (o fins i tot la recent abdicació).
Suposo que ja coneixeran l’episodi... La setmana passada, coincidint
amb la desocupació i posterior esfondrament de l’edifici “okupat” de Can Vies, s’inicià
una preocupant espiral de manifestacions i d’enfrontaments al carrer.
És cert que el procés començà ja fa set anys, quan l’entitat Transports
Metropolitans de Barcelona (TMB), propietària de l’immoble, denuncià l’estada
il·legal. I posteriorment, a primers d’any, el Tribunal Suprem ordenà un
desallotjament que tenia com a data límit per executar-se el 30 de maig.
Un primer efecte de l’assumpte (tot i que aquest cop no tinc intenció
de fixar-m’hi excessivament) és el seguiment que de la qüestió han realitzat
els mitjans de comunicació.
Alguns han criminalitzat una posició i els altres, l’oposada. És clar
que això no ve de nou, ja que depenent de la posició ideològica des de la qual
s’apreciï una vista el cromatisme és molt diferent.
El més estrany és que aquesta divisió s’estén fins i tot entre la
població més pròxima als fets: entre els propis veïns de Sants hi ha avui qui
exposa que des de Can Vies es duia a terme una missió social encomiable, i qui
afirma que no s’hi podia viure a prop; o la dualitat dels que comuniquen que no
n’hi ha per tant sobre el que diuen les notícies en referència a la violència
de les darreres nits, i aquells que ho pinten com un vertader infern.
L’objectivitat ja les té, aquestes coses...
Tanmateix, el que a l’hora d’escriure aquest article considero digne de
reflexionar és la manera que entre tots hem bastit d’expressar les queixes.
Primerament, deixar constància que els fets de Can Vies m’han fet
encetar aquest debat, tot i que penso que en aquest assumpte hi pot haver
altres motius barrejats (temes polítics, de descrèdit, etcètera), i conseqüentment
no n’és representatiu.
Dit això, torno al que m’interessa...
Crec sincerament que tenim un problema a l’hora d’emetre qualsevol
queixa. Tot i que també és cert que no sabria pas per on començar a
solucionar-ho, ja que a l’actualitat el problema tant pot ser de l’emissor com
del receptor...
Un manual d’intel·ligència emocional podria il·lustrar-nos sobre els
passos a mantenir si toca queixar-nos: primerament cal cercar l’interlocutor
apropiat, exposar amb detall allò que ens fa sentir així de malament, dir què
es podria fer per solucionar-ho (que ha d’ésser quelcom que estigui a l’abast
de l’altre) i quines serien les nostres condicions de satisfacció concretes,
trobar o organitzar un context, i rebuscar el punt d’emocionalitat adequat.
Aquesta és la responsabilitat de l’emissor.
Això no obstant, encara que aquest missatge surti en condicions
òptimes, pot ser que topi amb la disfunció per l’altra banda, la del receptor.
I és que, malauradament, estem massa acostumats a persones,
institucions o governs (sobretot aquests... ai els governs!) que es fan els
sords. I ja se sap que quan veiem que no s’escolta una crítica que fem la
pressió s’acumula fins que el medi diu prou!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada