Fa quinze dies a l’Alt Camp hi va haver un tornado. La
característica inusual del fenomen causà que se’n parlés en algun medi de
comunicació, però res més enllà de la simple anècdota, de la curiositat.
Encara que deixem de banda el fet suficientment important que hi va
haver danys materials (afortunadament no pas de personals), l’episodi
segurament hauria tingut una consideració ben diferent si s’hagués produït en
alguna altra contrada del nostre (diuen, perquè a vegades sempre que s’escapa
de les mans de tots plegats) país.
Si en comptes d’haver afectat Vilabella o haver-se vist des del Pla de
Santa Maria o des de Puigpelat s’hagués albirat des de l’àrea metropolitana de
Barcelona, m’hi apostaria alguna cosa que hauria tingut algun minut més de
telenotícies i hauria escalat pàgines dels diaris fins abastar quelcom més que
aquelles breus línies fetes per produir la perplexitat amb segons de caducitat
d’allò inesperat.
I és que algunes vegades fa l’efecte que allò que sobrepassa amb
escreix els límits dels deltes de Besós i Llobregat és una mica menys
Catalunya, com uns ciutadans de segona divisió.
Efectivament, a nivell informatiu no tothom és igual. És més,
persisteixen diferències que ni les noves tendències han aconseguit apaivagar o
minvar en absolut.
És innegable que les comunicacions s’han democratitzat amb la irrupció
contundent dels medis socials. Avui, Facebook,
Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube i moltes altres plataformes han
originat que a cada cantonada hi pugui haver un exèrcit de corresponsals
disposats a fer una crònica o oferir el testimoni en primera persona d’allò
ocorregut.
Això, però, ha originat un circuit alternatiu en què tothom pot triar a
la carta allò sobre què vol emfatitzar la seva atenció. Normalment, el seu
àmbit local o territorial d’influència i aquelles informacions sectorials molt
específiques i concretes.
Tanmateix, els grans medis, aquells transversals que posseeixen les
grans audiències i decreten amb el seu veredicte allò que és vertaderament
“important”, es continuen referint als mateixos termes i formats de tota la
vida.
És més, amb l’excusa que ara hi ha disponibles altres canals
alternatius per ampliar les informacions cap al cantó anhelat, cada mitjà es
veu en cor de centrar amb total impunitat els seus esforços sobre allò que el
seu “llibre d’estil” (en dir això, vegi’s normalment “llibre d’interessos”)
dicta.
Actualment ens omplim molt la boca de l’alfabetització digital. Parlem
de l’objectiu que tothom acabi tenint unes competències mínimes en l’ús de les
noves tecnologies, alhora que els nostres infants assoleixin un nivell
uniformitzat en el seu ús, com a bons nadius digitals que són.
Això no obstant, què hi ha de l’alfabetització informativa? Què se n’ha
fet del dret que hauria d’estandarditzar la consulta d’aquest tipus, de forma
que tothom sabés on trobar (i pogués) allò que vol conèixer, quines n’han estat
les fonts i altres informacions complementàries (incloent el color de l’opinió
que tenyeix l’“objectivitat” de la notícia?
I aconseguir que un tornado sobre l’Alt Camp acabi tenint per fi el
mateix valor que un que transiti sobre l’horitzó de la costa barcelonina!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada