Les prioritats són allò que pinta el món amb una o altra cromaticitat.
El color que ens pot semblar massa pujat de to i agressiu es converteix
en suau quan apareix en escena un negre que tot ho deforma. En aquell moment,
totes les altres coses s’hi compararan i basaran l’escala de la seva graduació
en l’element recent aparegut. I segurament es percebran a sí mateixes lleus,
innòcues, flonges.
Això és el que passa amb les notícies, darrerament. Quan n’hi ha una
que acapara el protagonisme (normalment amb un argument funest), se n’incorpora
una de nova que passa automàticament a esdevenir la vedet de la festa.
Dos motius poden donar-se perquè això així sigui: la pura i simple
novetat (la notícia anterior ja estava vista o tot estava ja comentat sobre
ella), o bé que la incorporació posseeix més mèrit que la que estava vigent
fins el moment.
Evidentment, això que no tindria necessàriament perquè ésser negatiu
(que hi hagi diversitat informativa, vull dir), adquireix amb el panorama
actual unes connotacions dantesques, malèfiques.
I és que la virtut consisteix aquests dies en aprofundir el pou. Per si
la notícia d’avui no era ja prou dolenta, la de demà ho serà encara més. Quan
semblava que ja havíem arribat al punt on el terreny és fet de pedra
indestructible, el forat continua avall.
Fa l’efecte que no hi hagi nucli de la Terra que ho aturi.
Malauradament, però, sí que hi ha moll de l’ós que ho faci. I és que aquest
estat afecta les persones d’una forma que a hores d’ara sembla irreparable.
Aquesta setmana mateix, hem tingut tot l’enrenou dels bancs que volen
nedar sense haver fet cursets de natació, els polítics que diuen trobar el nord
però han perdut el timó i els indignats que veuen que el sud és millor però han
d’inventar-se encara el mitjà amb què desplaçar-s’hi.
I entre tot això, surten les declaracions del Nobel d’Economia Paul
Krugman on diu que Grècia pot sortir de l’Euro i Espanya, patir un corralito.
Evidentment, llavors el senyor Krugman i el seu desert de desolació
passaren a ésser els vertaders protagonistes.
Tothom sap que els mags utilitzen trucs, tot i que molt poca gent els
coneix. Això obra que el seu art estigui limitat a un nombre concret de
realitzadors.
És més, és de domini públic que una de les coses en les quals es
recolzen és en la llum. Fent que un focus il·lumini certa part de l’escenari
aconsegueixen que es desviï l’atenció de la part més ombrejada.
Tot i així, s’han de tenir uns ulls especialment entrenats per detectar
l’enganyifa i evitar que la raó esdevingui fantasia.
Doncs bé, aquests trucs d’il·lusionisme són els que practica també la
realitat.
Des de la nostra butaca tenim visió il·limitada a gairebé tot
l’escenari (tot i que potser on tot es cou és als camerinos, però això ja seria
un altre tema...), però els que representen l’obra projecten el feix de llum a
conveniència. Per esdevenir ells els protagonistes rutilants o bé fer que la
gent miri cap a un racó on passin fets insubstancials.
És cert que els actors que semblen comandar la realitat dels nostres
dies fan autèntics jocs de màgia. Però d’il·lusionistes en tenen ben poca cosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada