acabat d’escoltar les mil paraules senceres; però com que avui el
món va accelerat i sembla que costi trobar el temps per tal atenció, és més
fàcil estar d’acord amb l’afirmació inicial.
Per
tant, és innegable que la fotografia del petit Alan Kurdi (o Aylan Kurdi,
segons algunes fonts) de cara a la sorra de la riba que havia jugat a ésser la
Riba que encara no li pertocava ha trastocat moltes mentalitats. I amb raó.
És
colpidora, indecent, juga amb els fils que crèiem tan controlats que manegen
allò que hem esdevingut i ens obliga a fitar aquella altra cara del mirall que
moltes vegades salpebrem de penombra perquè el seu gust excessiu passi desapercebut.
Sabíem
que teníem un problema. Ara, a més, ho hem vist.
Existeixen
moltes maneres de regalar una dosi de realitat a un individu en concret o a la
humanitat en general.
Potser
els exemples més remots dels quals ens en queda una constància fefaent són les
pintures prehistòriques que els primers homínids plasmaven a les roques. Un
crit de “Jo vaig ser aquí” molt diferent al que fan alguns homínids d’avui en
dia sobre les portes dels lavabos públics o les parets d’altri. Els nostres
avantpassats llunyans no en tenien prou de marcar la seva presència, sinó que
també volien regalar a la posteritat la seva obra, que en aquell moment no
havia trobat altra expressió que la caça o la consecució dels seus hàbits
quotidians.
Posteriorment,
fent un salt en el temps (o més aviat una colla de saltirons que ens portin a
diferents espais temporals) ens topem amb les diferents escoles de Filosofia.
Amb els seus innumerables enfocaments per donar forma en un context purament
científic i fer generalitzable la Veritat, aquella realitat última al voltant
de la qual orbiten totes les altres certeses.
I a
partir d’aquí una presència constant d’aquesta recerca en el nostre dia a dia:
la Justícia (que es faci complir allò que pertoca per mantenir una ètica que
iguali a tots els ciutadans), el Periodisme (difondre allò que passa d’una
forma global), la Pintura (l’intent de retratar instants per evitar que se’ls
empassi el maquiavel·lisme del temps), la Sociologia (la Veritat de l’ara i
aquí en aquest context per a un grup de gent determinat), la Fotografia (l’art
que testimonia d’una forma democràtica, a l’abast de tothom, allò que ocorre a
les vides de cadascú), etc.
És
clar que s’ha de comptar que de sempre hi han hagut aquelles persones que volen
conèixer la realitat i aquelles que no.
Aquest
darrer grup de la societat pot optar per aquesta opció pels mètodes més
diversos, alguns perfectament lícits i altres més discutibles (des del “no ho
vull veure per no patir” d’algú o el “però jo per molt que hi pensi no ho
arreglaré”, fins els grisos “mentre no em toqui a mi” o el “tant me fa”
d’altres).
Això
no obstant, a vegades hi ha llasts que enfonsen qualsevol resistència; per molt
optimitzada que estigui la quilla de la nau. I la foto d’en Alan ha estat un
d’aquests casos.
Com aquell despertador que de tant en tant sona, furiós, per fer-nos obrir els ulls i contemplar amb tots els sentits el malson.
Com aquell despertador que de tant en tant sona, furiós, per fer-nos obrir els ulls i contemplar amb tots els sentits el malson.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada