Diuen
els medis de comunicació que aquesta setmana pot ser decisiva per al
desenvolupament de la guerra d’Ucraïna.
Es
compta amb l’intent de n’Angela Merkel i d’en François Hollande com una darrera
oportunitat, un crit desesperat per evitar que continuï la massacre.
Complicat,
però en casos com aquests ens hem d’aferrar a un clau roent...
És
un tòpic, però per això no deixa de ser cert que costa d’entendre que en ple
segle vint-i-unè, farcit segons anuncien de modernitat, avenços, drets,
tolerància i justícia es mantinguin vives les guerres.
Diu
molt poc de l’ésser humà que no hagi estat capaç de trobar una alternativa per
solucionar les disputes que no sigui mitjançant la violència. Cap bandera,
principi, profeta o tros de terra justifica aquest jugar amb vides.
Ara
que, d’altra banda, la ignomínia es pot arribar a entendre (encara que sigui
mitjançant aquell mecanisme de pensament consistent en posar-se en el cervell
de persones que creiem que ben poc tenen a veure amb nosaltres). Només cal fer
un cop d’ull a la manera en què moltes persones s’expressen o miren de
“resoldre” conflictes a nivell individual, i extrapolar-ho a una
col·lectivitat.
Marshall
Rosenberg, un psicòleg nord-americà que és el creador del que s’anomena Comunicació no-violenta, proposa una
sèrie de passos per rodejar (i mirar de solucionar) els diferents punts de
vista que inevitablement apareixen com una llosa entre dues persones.
Resumint-lo
molt, el model parteix de dos nivells...
En
el primer, es diu que cal proporcionar a l’interlocutor una clara intenció de
respecte (no anar amb foscos propòsits i actuar de bona fe) i una qualitat de
connexió (molt relacionada amb l’empatia cap a l’altra persona i amb l’assertivitat
cap a un mateix).
I en
el segon nivell, Rosenberg parla sobretot d’emprar una estructura lingüística
clarament definida. Els seus pilars han d’ésser:
- els fets (no pronunciar retrets –del tipus “Et passes tot el dia a l’ordinador”-, sinó sentències comprovables –“Ahir vas estar de 16 a 21 h. a l’ordinador”-);
- l’expressió de sentiments (no ens ha de fer por exterioritzar com ens sentim o com ens fa estar un fet);
- fer saber quines són les nostres necessitats (allò que requerim per poder millorar o solucionar l’afer. L’origen d’una emoció és una necessitat no-resolta);
- i, finalment, emetre una petició (demanar al nostre interlocutor quelcom factible, d’una forma concreta i expressada en un llenguatge positiu).
Però
en comptes de fer això, fem ús d’una violència subtil: exigim, donem consells
no demanats, no sabem escoltar, no donem espai a l’experimentació,
diagnostiquem tot allò que pertany (exclusivament) als altres, menyspreem o
exigim en comptes de compartir...
Així
no és estrany que se’ns escapin de les mans moltes situacions.
Massa
sovint oblidem que les relacions sanes haurien d’estar basades en allò que en
llenguatge empresarial s’anomena Win-Win;
negociar de forma que, al final, ambdues parts se surtin amb la seva i acabi guanyant
tothom.
Ja
se sap que rivalitzar és la part
obscura de competir...
Segurament
si tinguéssim aquesta cultura del saber posar-nos en el lloc de l’altra
persona, allò tan obvi del no voler per a l’altre allò que no desitjaries per a
tu, el món aniria un xic millor.
I és
que per acabar en les grans guerres o en els conflictes globals moltes vegades
es comença pel comportament d’un de sol a nivell individual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada