Fa ben poc, el passat dia 17 de març, es celebrà Sant Patrici. Per les
nostres contrades, aquest fet passa bastant desapercebut (a no ser que coneguem
algú que s’ho digui, fet no excessivament probable si mirem la incidència
estadística d’aquest nom); però a Irlanda, d’on és patró, es fa una festassa.
En ocasió d’aquesta celebració, el Ministeri d’Afers Exteriors irlandès
i el Fáilte Ireland –l’autoritat de
promoció del turisme- prepararen una ambiciosa campanya publicitària per
reafirmar la moral dels ciutadans d’aquest bell país.
Sota el hashtag #IrelandInspires
es promogueren una sèrie d’actes i materials promocionals amb la intenció que
les irlandeses i els irlandesos fossin conscients de tot el bo que la seva
nació té per oferir-los a ells i al món.
El que aconseguí major popularitat fou un vídeo (que tenen adjunt) que,
amb el marc incomparable de paisatges de la verda Irlanda i el seu folklore,
llança missatges sobre les notables personalitats –i cognoms- que han donat al
món, que han estat el primer país de l’Eurozona que ha sortit amb èxit d’un
programa d’ajuda econòmica externa, sobre la bonança d’algunes de les seves
manufactures i activitats econòmiques, que actualment estan creant 1.200 llocs
de treball a la setmana, que són els més solidaris, sobre la música i la
cultura que fan i ofereixen...
El missatge final ve a dir que cal que els ciutadans d’Irlanda estiguin
orgullosos del seu país, que estan fent les coses bé!
El que m’ha cridat l’atenció sobre aquest assumpte no és pròpiament la
campanya del govern local. Tot i que aquesta no és precisament innovadora, ja
que com la majoria d’accions publicitàries d’aquest tipus apel·la constantment
a una component sentimental per reforçar les dades que proposa, la considero
correcta i adequada a allò que suposo que intenta.
Vertaderament, allò que va captar el meu interès en veure el vídeo fou
que automàticament se’m disparà el pensament de fer un exercici comparatiu
entre allò que havia fet Irlanda i el que passaria si per aquí provéssim de fer
quelcom semblant.
El nostre país (cadascú que ompli “el nostre país” amb el mot que
prengui sentit en el seu marc geogràfic o sentimental; aquest no és l’objectiu d’aquest
escrit) seria capaç de motivar la seva gent amb una estratègia com la que
reflecteixen els irlandesos?
Aquesta qüestió m’ha ressonat una bona estona, però he estat incapaç de
donar-li resposta. El primer impuls ha estat el de contestar, senzillament i
plana, “NO”; però he preferit mantenir la cautela i admetre tranquil·lament que
el dubte a vegades també val com a resposta.
Irlanda supura en aquesta publicitat el missatge que són un país pobre
que un dia va viure un somni fugaç, el del Celtic
Tiger, del qual el despertaren de cop (els sona?); i ara el fet de tornar a
saber-se pobres no ha de suposar pas un cop baix, ja que els resta l’orgull de
la seva història i, a més, de pitjors s’han aixecat.
A l’illa maragda els van fallar les institucions, els bancs, una
bombolla immobiliària dèspota, etc. (els torna a sonar?), però els queda la
gent.
Per aquí, ja no estic en absolut convençut d’aquest extrem.
Catalunya està gatejant entre dos propòsits per saber el punt on algun
dia potser podrà començar a aixecar-se, mentre que Espanya no fa cap intent
sensat d'alçar el cap però acusa els altres d’empentar-la i impedir-li
l’ascens.
I molts ciutadans senten que els noms d’aquests països són mots,
simples mots, que identifiquen problemes, embarbussament i institucions que no
els han ajudat mai ni hi ha visos que ho facin.
Tinc la impressió que si avui Catalunya o Espanya volguessin realitzar
una campanya d’autoafirmació nacional necessitarien uns publicistes molt
imaginatius, però podrien realitzar-la.
Ara bé, qualsevol intent de concretar una acció d’autoafirmació ciutadana
trobaria encara molts menys motius on aferrar-se.
Aquí el dubte torna a acudir-se’m, de nou, com l’única possible
resposta; i és que a hores d’ara és pràcticament el solitari argument que ens
manté cohesionats com a població, potser.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada