A Bèlgica és aquests dies notícia la controvertida petició del seu
ciutadà Frank Van den Bleeken que li sigui practicada l’eutanàsia.
Els motius que exposa són que porta mitja vida tancat en una institució
psiquiàtrica, condemnat per un assassinat i diverses violacions, i que sent que
continua essent un perill per a la societat. Per això no només no vol sortir (si
no és per morir), sinó que pregona que aquest fet li produeix “un patiment
psicològic insuportable”.
Però, tot i que les llei belgues donen cobertura a aquest tipus de
demandes des de l’any 2002 (i darrerament han ampliat la llei del dret a morir
dignament fins i tot als menors d’edat –sota condicions molt més estrictes,
això sí-), la seva petició porta ja tres anys esperant en els llimbs la decisió
de metges, psiquiatres, polítics i jutges.
La diferència és que en aquesta ocasió es refereix patir exclusivament un
dany psicològic, mentre que, en aquests casos, normalment aquest dany
psicològic va acompanyat per un dolor físic causat per una malaltia sense cura.
Tanmateix, no és el primer cop que això es dóna en aquell país.
Els germans bessons Verbessem, de 45 anys, sords de naixement i
afectats per una malaltia degenerativa que els acabaria privant també del
sentit de la vista, es van arrecerar a aquest argument l’any passat per
sol·licitar l’eutanàsia.
També Nathan Verhelst, de 44 anys, després de diversos intents fallits
de canvi de sexe, exposà que la manca d’alternatives mèdiques capaces de
solucionar el seu patiment justificaven la petició.
I aquí és on els advocats de Van den Bleeken s’aferren.
El govern belga, mentre continua estudiant el cas, afirma que una
alternativa seria traslladar el senyor en qüestió a Holanda, on existeix una
institució més preparada per atendre interns sense possibilitat de curació.
I al·lega que mentre aquesta possibilitat segueixi en peu no es pot
concloure que no existeix una alternativa mèdica al seu sofriment i que, per
tant, l’eutanàsia no es pot autoritzar.
Però com que he començat dient que en l’assumpte hi ha una
controvèrsia, és fàcil d’imaginar que ni el ciutadà Van den Bleeken ni els seus
representants donen per bona la decisió, per la qual cosa el debat continua més
viu que mai.
Tot això posa de relleu unes quantes coses...
Per començar, en aquest episodi es deixa ben clar, tant des del punt de
vista legislatiu com del de l’opinió del sol·licitant, la necessitat de mesurar
els danys psicològics i predir la seva evolució futura.
Això que en termes d’un patiment físic, de la presència de malaltia,
pot esdevenir ja a vegades complicat, es transforma en una meta quasi bé
forassenyada quan parlem d’executar una valoració efectiva en termes
psicològics. Com podem atorgar una xifra freda de puntuació a aquell fantasma
latent i ben real que habita en la selva inabastable de la ment?
Ara bé, per filar encara més prim és el fet d’haver de basar-nos en
l’esperança de solució del problema per valorar si és necessari llicenciar ja
un final, o bé encara podem allargar un xic més la galivança.
En parlar d’una malaltia cal bastir la il·lusió d’aquesta redempció en
el fet que es pugui produir en els propers moments (entenent-se “propers
moments” com aquells que no superin l’evolució fins arribar a un desenllaç
fatal de l’afectació) un avanç mèdic que espanti el mal fat. Però en parlar
d’un dany psicològic en què l’afectat té internament la certesa que mai podrà
ésser superat, la cosa es complica encara més.
Això no obstant, possiblement la bondat més valuosa que ens exemplifica
l’episodi és que dóna una idea clara i fefaent de la dificultat que té (o ha de
tenir) entrar a valorar certs temes (i prohibir-los o bé autoritzar-los).
Sobre massa coses (vegi’s avortament, eutanàsia... i un llarg etcètera)
tothom es veu en cor de valorar-les “en general”, amanint amb grans dosis d’ideologia
un pensament absolutista. Sembla que si no tens un criteri decidit a un extrem
o l’altre, no ets prou íntegre.
Potser falta que sortim veus que reconeguem que no som ningú per
pronunciar-nos sobre quelcom que no és generalitzable, pel simple fet que
afecta persones singulars. Gent que digui sense por que no té opinió sobre
aquell afer, i que espera no haver-ne de tenir mai de la vida. Senyal que no
ens hi haurem trobat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada