Fa pocs dies el govern xinès va decretar una llei que obliga els fills
a visitar els seus pares d’una forma regular.
Amb una població cada cop més envellida i en no disposar el país de
serveis socials ni d’un estat del benestar, s’ha fet necessari arribar a aquest
extrem. I és que feia por que la situació desemboqués en una inestabilitat
social irreparable.
Tanmateix, la llei entra amb molts i seriosos dubtes.
En primer lloc, perquè la mesura legislativa té nombrosos interrogants.
No especifica quina hauria d’ésser la freqüència de les visites, ni tampoc quin
seria el càstig per infringir-la.
En segon terme, aquesta llei ha estat qualificada des de molts sectors
com a impracticable. Les noves generacions xineses són nascudes de la política
del fill únic i, a més, en nombrosos casos l’emigració a les grans ciutats ha
allunyat els descendents dels seus progenitors. Per molt que un dels nombrosos
articles del redactat senyali que les empreses tindran l’obligació d’afavorir
l’acostament intergeneracional, el fet esdevé realment complicat, ja que molts
fills només poden tornar als seus pobles d’origen un cop a l’any.
I en tercera posició, les males llengües senyalen que és un vulgar
intent per part de l’administració xinesa de treure’s de sobre una
responsabilitat que hauria de ser seva. Però ja se sap que és més fàcil manar
que no pas construir centres de dia o un correcte sistema d’assistència social.
Tanmateix, a part d’aquests aspectes controvertits del plantejament
normatiu, encara hi ha un quart punt que ha d’esdevenir, segons el meu punt de
vista, molt més rotundament penalitzable.
Es tracta de la conveniència de posar sobre la taula una mesura com la
comentada. I és que el simple argument de creure-la necessària ja diu molt poc
de la població de la Xina.
Si es tracta d’una societat que no és capaç de solucionar una cosa com
aquesta, que hauria de sortir inherentment de la consciència humana, segurament
vol dir que té un problema gros, molt gros.
És clar que la distància ajuda que els judicis morals sorgeixin d’una
forma nítida, totalment desacomplexada. En canvi, quan cal valorar una cosa que
ens immisceix a nosaltres o a les nostres circumstàncies, voluntàriament o
involuntària la fotografia ha de passar pel filtre de color aquell que fa
tornar la moral dèbil, mal·leable. No sigui el cas que en un futur ens
trobéssim en la situació, més val que tenyim d’indefinició l’opinió.
Però si ho mirem objectivament, per aquestes latituds no estem pas
gaire millor.
Segurament l’Estat ha fet millor els deures durant uns anys, i entre
això i la iniciativa privada s’ha bastit una xarxa de residències, centres de
dia, llars o oficines d’ajuda i tramitació social força correcta (ja veurem
quant de temps més és així, perquè el retrocés en aquests aspectes que començà
fa un temps sembla no tenir aturador).
Però no podem perdre de vista que aquesta cobertura hauria de servir
únicament per a un segon terme, com un últim recurs.
Les residències són el domicili ideal per a les persones amb unes
necessitats especials o per a aquelles que desitgin per voluntat pròpia tenir
una atenció integral durant un temps, per poder descansar després d’una vida de
treballar.
Malauradament, tots coneixem casos en què persones grans són
“emmagatzemades” en un centre (sé que la paraula és certament crua, però elles
mateixes ho perceben d’aquesta manera) per part de fills massa ocupats, o bé
esdevenen simplement un tràmit a complir cada cert (i espaiat) temps.
Abans d’arribar als extrems de la Xina, seria bo que modifiquéssim les
prioritats d’aquest món veloç i exigent que habitem.
I és que hi ha coses que no podem sacrificar. I si ho fem, estarem
perdent més que allò que ens podem permetre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada