En
l’actual sistema nerviós, que els humans hem anat desenvolupant al llarg de
l’evolució biològica que hem realitzat com a espècie, les diferents teories
s’han posat més o menys d’acord per distingir-hi tres estrats principals.
En
primer lloc hi ha el cervell reptilià,
el més antic i que actua instintivament, donant una resposta neuroquímica
automatitzada davant d’allò que succeeix a l’entorn.
Seguidament
trobem el cervell emocional (límbic),
capaç de memoritzar allò viscut i relacionar-ho amb contestes hormonals de
plaer o de dolor. Són les respostes emocionals més bàsiques.
I,
finalment, existeix un neocòrtex evolucionat que ens permet encabir-hi el cervell analític. Aquest, recollirà els
estímuls inicials, les respostes instintives o les emocionals i els records
associats per generar raonaments que ens permetin triar la millor opció d’acció
a cada moment.
Per
tant, les dones i homes moderns estem constituïts per un pensament que neix de
la interacció d’aquests tres nivells cerebrals, oferint-nos la (quasi) màgica
possibilitat d’una regulació racional tant dels instints com de les emocions.
El
fet d’aquest control, que sembla impossible quan arriba a les nostres vides una
d’aquelles trombes de ràbia, de por, d’amor, d’eufòria o de profund decaïment,
és una de les grans peculiaritats de l’ésser que constituïm; encara que,
naturalment, la seva virtut cal que sigui entrenada i, malauradament, molta
gent té certament abandonada o a la pràctica gairebé totalment ignota.
Tanmateix,
no podem deixar de banda que la base sobre la qual es sustenta tot aquest
pensament és la part reptiliana. Per tant, en més ocasions de les que ens
pensem les nostres emocions primàries neixen de la necessitat més bàsica per a
qualsevol animal: la de la supervivència. I els instints passen a comandar la
nau.
Per
exemple, davant d’un estat que percebem com de perill, de risc o d’incomoditat
l’activitat del cervell es concentrarà en l’estrat d’evolució inicial, la que
aglutina l’instint. I aquest dicta de forma estàndard que s’ha de prendre una
d’aquestes tres opcions: fugir, sotmetre’s o lluitar.
Certament,
val a dir que la humanitat ha llimat les arestes d’aquestes tres variables i
avui, afortunadament, no són (tot i que hi ha excepcions) ni molt menys tan punxegudes
que com ho són en la resta del regne animal.
Per
nosaltres, fugir no és (o hauria
d’ésser) un acte de covards, sinó la retirada per la millor opció de l’altre, per
esperar l’instant propici, per repensar-nos les coses o bé per recuperar
energies.
Tampoc
sotmetre’s hauria de representar
deixar-se trepitjar per algú, sinó únicament acceptar les raons argumentades de
l’alternativa (que mai es sotmeti cap persona, sinó que únicament es deixin
tòrcer les idees davant del vent de la raó).
I
molt menys lluitar hauria de tenir
connotacions violentes, sinó que aquest verb demanda tota la intenció positiva
d’aquell que persevera lluint l’estendard d’un seu pensament.
Malauradament,
aquests últims mesos Catalunya s’ha topat amb un greu increment de “pensaments
reptilians”, més aferrats a libidos, testosterones, ulls per ulls i dents per
dents que no pas a la conversa serena i assenyada.
La
inundació violenta d’aquest líquid enfurismat i sord ha provingut sobretot del
planell d’aquella Espanya que expulsa tota la seva visceralitat quan se li toca
aquell orgull de potència vinguda a menys; però també en tenim una bona deu
entre alguns d’aquells que fan de l’estelada un motiu per l’aberració. I així
és molt complicat poder-se explicar i, molt menys, arribar a una solució.
I
ara sembla que ja falta menys pel final (o com a mínim per un primer final),
s’anomeni 9N o qualsevol altre nom.
Però
sabent que els mots fugida, submissió o lluita tenen avui connotacions tant poc racionals, superar aquest
punt d’inflexió amb un mínim de dignitat (encara que una de les parts de ben
segur es creurà guanyadora i se l’atorgarà tota) s’entreveu complicat.
Es
faci el que es faci o sigui quin sigui el resultat, havent-hi tanta ràbia a
l’ambient em fa l’efecte que tots hi perdrem una mica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada