
I
com que les coses, si pot ser, millor que comencin amb una empenteta que ens
impulsi, l’any s’inicia submergits encara en les festes nadalenques. Primer, el
Cap d’any; i per acabar de rematar les il·lusions que encara manquin
emplenar-se del tot, l’arribada de Ses Majestats els Reis d’Orient...
Precisament
aquesta darrera gresca de les festivitats de Nadal, encara que sembla estar
dissenyada específicament per als infants, omple els cors tant dels més menuts
com dels bastant més grans.
I és
que no és simplement el fet de rebre presents d’aquells que ens aprecien, sinó
també de complir el cerimonial de regalar a aquelles persones que estimem. I
dels sentiments que això ens desperta.
Quan
donem quelcom a algú altre, en realitat estem fent molt més que això. No és una
simple transacció material, sinó que hi ha implicades una gran varietat de
registres emocionals.
Per
començar, el fet de regalar suposa que cal haver realitzat l’esforç previ de la
recerca de l’objecte o motiu digne d’ésser regalat. I això pot tenir lloc a
través de diversos mecanismes: donar tombs i deixar la compra en mans de la
impulsivitat d’adquirir el primer que ens faci goig; recórrer als estereotips
de sempre (una corbata per ell, un perfum per ella...); o bé –el que té més
valor- dur a terme una compra ben planificada, que tingui en consideració els
gustos i anhels de l’altra persona.
Per
tant, una bona adquisició requerirà altes dosis de coneixement de qui ha de
rebre el regal, i l’empatia imprescindible per haver aconseguit (i volgut)
recopilar aquest coneixement.
D’altra
banda, també és convenient reflexionar sobre com ens sentim nosaltres mateixos
mentre estem realitzant l’acte de regalar.
Hi
ha persones que gaudeixen més quan són elles qui donen, les que ofereixen, mentre
que altres experimenten un gaudi màxim en aquelles ocasions que la sorpresa de
veure’s desembolicant un paquet els rapta els sentits.
De
la mateixa manera, hom pot mirar de penetrar a l’interior dels sentiments per
identificar quin és l’objectiu final que tenim per haver decidit regalar allò a
aquella persona.
Partim
de la premissa que les intencions positives finals de qualsevol cosa que fem es
poden generalitzar en tres: de protecció (que m’estimin), d’acceptació (que
vegi que formo part de quelcom) o de reconeixement (veure que importo i
aporto). A partir d’aquí, desgranar què esperem (si és que esperem) o quina
emoció ha articulat l’acte d’aquella ofrena.
Tant
de bo fóssim més sovint capaços de, després d’allargar la mà per donar el
regal, expressar mitjançant paraules el que ens ha impulsat a fer-lo.
Possiblement
llavors sí que no hi hauria per a l’altra persona millor present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada